آیا تاریخچه روابط‌عمومی را می دانید؟ روابط‌عمومی قرن هاست که وجود داشته است. از مصریان باستان تا قرون وسطی – مردم از دستگاه‌ها و کانال‌هایی برای انتقال اطلاعات مهم به یکدیگر و کمک به آگاه نگه داشتن سوژه‌ها از اتفاقات استفاده می‌کردند. این روش های ارتباطی به شکل گیری آنچه امروزه به‌عنوان روابط‌عمومی می شناسیم کمک کرده است.

قبل از قرن ۱۸: آغاز روابط‌عمومی

نمونه‌های زیادی وجود دارد که در آن روابط‌عمومی در سراسر جهان باستان مورد استفاده قرار گرفته است، برای مثال: در حدود 469 قبل از میلاد، فیلسوفان یونانی (مانند سقراط، افلاطون و ارسطو) به ارزش افکار عمومی پی بردند. این فیلسوفان و بسیاری دیگر به نجیب زادگان این هنر متقاعدسازی را از طریق بلاغت (یعنی سخنرانی عمومی یا انتشارات گفتاری) آموختند.

در سال ۳۹۴ پس از میلاد، سنت آگوستین به‌عنوان مدیر روابط‌عمومی دربار امپراتوری نقش آنچه امروز به‌عنوان روابط‌عمومی می‌شناسیم را ایفا کرد. او مرتباً با امپراتور و مردم در تعامل بود. اگر بخواهیم اکنون به آنچه سنت آگوستین انجام داد فکر کنیم، آن را یک کنفرانس مطبوعاتی در نظر می‌گیریم.

درحالی‌که در مورد بنیان‌گذار واقعی بحث می‌شود، روابط‌عمومی ابتدا به‌عنوان راهی برای مدیریت و دست‌کاری افکار عمومی از طریق جامعه‌شناسی و روان‌شناسی توده‌ها عمل می‌کرد، بااین‌حال، روابط‌عمومی در آغازین دوره‌های فعالیت خود به دلیل اینکه گاهی اوقات شکل عمده‌ای از تبلیغات است مورد انتقاد قرار گرفت.

قرن ۱۸: عصر چاپ

پس از اختراع دستگاه چاپ، تبلیغات بسیار رواج شد. این امر به شخصیت‌های برجسته اجازه می‌داد تا اطلاعات را به توده‌ها منتشر کنند و آنها را تحت‌تأثیر قرار دهند. هنگامی که بسیاری از کشورها به دموکراسی تبدیل شدند و شهروندان حق رأی در انتخابات دولتی داشتند، این ابزار نقش مهم‌تری را ایفا می‌کرد.

در این دوره، افراد زیادی از روابط‌عمومی برای پیشبرد اهداف مختلف استفاده می‌کردند. به‌عنوان‌مثال، بنجامین فرانکلین از چاپخانه برای مبارزه علیه برده‌داری، افزایش امنیت ملی و بهبود آموزش استفاده کرد.

در طول انقلاب آمریکا، توماس پین «کتاب بحران» را نوشت که جزوه‌ای بود که برای متقاعدکردن ارتش ژنرال واشنگتن به ماندن و جنگیدن.

روابط‌عمومی کماکان نقش مهمی را ایفا می‌کرد، به‌ویژه در سیاست. دوشس جورجیانای دوونشایر مبارزات زیادی برای نامزد ویگ، چارلز جیمز فاکس انجام داد. او از چهره عمومی خود برای تقویت جیمز فاکس استفاده کرد که منجر به موفقیت او شد.

اگرچه روابط‌عمومی مدرن برای اولین‌بار در قرن ۱۸ معرفی شد، اما معنای امروزی این عبارت در طول قرن ۲۰ ظاهر شد.

قرن بیستم: عصر رسانه‌های جمعی

در طول چند قرن اخیر، روابط‌عمومی به‌عنوان ابزاری برای ایجاد روابط قوی و حفظ تصویر عمومی مثبت عمل کرده است.

با رشد فناوری، روابط‌عمومی نیز رشد کرد. معرفی رسانه‌های جمعی مانند تلویزیون و رادیو، به انتشار پیام‌ها در سراسر جهان کمک کرد و راه را برای برخی از مؤثرترین پویش‌های روابط‌عمومی که تا کنون ایجاد شده است، هموار کرد.

در اوایل دهه ۱۹۰۰، در بحبوحه جنبش آزادی زنان، مسلماً یکی از معروف‌ترین شیرین‌کاری‌های تبلیغاتی رخ داد، زیرا شرکت سیگارسازی Lucky Strike ادوارد برنیز را برای افزایش فروش خود استخدام کرد.

برنیز که اکنون به‌عنوان پیش‌گام عرصه روابط‌عمومی شناخته می‌شود، تشخیص داد که بخش بزرگی از بازار افرادی که می‌توانند سیگار بکشند (به‌عنوان‌مثال زنان) هنوز کشف نشده و به‌خاطر عرف‌های موجود این بازار تا حد زیادی دست‌نخورده باقی‌مانده است.

برای تغییر این برداشت منفی عمومی، برنیز، درکمپین های روابط‌عمومی خود، جنبش آزادی زنان را مورد هدف قرار داد و سیگارکشیدن را به موضوعی فمینیستی تبدیل کرد. برای این کار او به زنان پول می‌داد تا در میانه رژه یکشنبه عید پاک در نیویورک سیگار بکشند.

عکس ها و تصاویر این رویداد از طریق رسانه های گروهی در سراسر جهان پخش شد و این اقدام اعتراضی برای حقوق زنان به نام مشعل آزادی تلقی شد. زنان در همه جا سیگار کشیدن را پذیرفتند و فروش سیگار به شدت افزایش یافت.

قرن بیست و یکم: عصر دیجیتال و رسانه‌های اجتماعی

از اوایل دهه ۲۰۰۰، نقش روابط‌عمومی برجسته شد؛ زیرا اینترنت بستری را ایجاد کرد که در آن اطلاعات به‌راحتی در دسترس عموم قرار می‌گرفت.

روابط‌عمومی برای مرتبط ماندن نیاز داشت تا با چشم‌انداز رسانه‌ای در حال تغییر همگام باشد و با روش‌های جدید ارتباط سازگار شود. در سال ۲۰۰۸، انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده باعث شد که رسانه‌های اجتماعی به طور مؤثری برای ارتباط سیاستمداران با رأی‌دهندگان خود استفاده شوند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق، از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، مای اسپیس، توییتر، لینکدین و یوتیوب برای به‌دست‌آوردن طرف‌داران محبوب در میان جوانان آمریکایی استفاده کرد.

نظرسنجی‌های خروجی نشان داد که این تاکتیک موفقیت‌آمیز بود، زیرا اوباما تقریباً ۷۰ درصد از آرای افراد زیر ۲۵ سال را به دست آورد. این نتیجه بالاترین درصدی است که از زمان ایجاد نظرسنجی ریاست‌جمهوری در آمریکا در سال ۱۹۷۶ مشاهده شده است.

راهبُرد روابط‌عمومی اوباما نشان داد که رسانه‌های اجتماعی نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند.

در طول چند سال اخیر، به‌ویژه، رسانه‌های اجتماعی بر دنیای ارتباطات مسلط شده‌اند و به ابزاری محبوب و مؤثر تبدیل شده‌اند که توسط متخصصان روابط‌عمومی برای ارتباط با مردم استفاده می‌شود.

با ایجاد مداوم فناوری‌های جدید و نوآورانه، روابط‌عمومی به رشد و تغییر ادامه خواهد داد.

مرتضی محمدیمشاهده نوشته ها

Avatar for مرتضی محمدی

مرتضی محمدی | فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی | روابط عمومی استراتژیک | Digital PR | داستان برند | روابط عمومی داده محور

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *