هرچند که اصول تبلیغات و بازاریابی در فضاهای آنلاین و آفلاین تا حدی مشابه هستند، اما تفاوت‌های بزرگی نیز در آن وجود دارد که عمدتاً به استفاده از ابزارها و رویکرد ارزیابی نتایج برمی‌گردد. برخی از کسب و کارها تنها می‌توانند مخاطبان و مشتریان هدف خود را در فضای آنلاین جذب کنند، در حالی که برخی دیگر از کسب و کارها مشتریانشان عمدتاً در فضای آفلاین فعال هستند.
گاهی اوقات تبلیغات آفلاین بهتر عمل می‌کند و گاهی اوقات باید فقط به سمت تبلیغات آنلاین و بازاریابی دیجیتال حرکت کنیم. اما مواقعی وجود دارد که نیازمند هستیم تا از تمام رسانه‌های مختلف استفاده کنیم تا بتوانیم یک دامنه گسترده از مخاطبان را پوشش دهیم و پیام خود را به صورت وسیع منتشر کنیم. در اینجاست که باید به سمت یک کمپین یکپارچه حرکت کنیم. در این مقاله، می‌خواهیم بیشتر در مورد کمپین 360 درجه، جزئیات آن و بررسی موارد موفق ایرانی و خارجی بحث کنیم.

کمپین بازاریابی 360 درجه چیست؟

کمپین بازاریابی 360 درجه، همان‌طور که از نامش پیداست، یک کمپین کامل و جامع است که از تمام رسانه‌ها و ابزارهای تبلیغاتی استفاده می‌کند تا یک هدف مشخص را به بهترین شکل ممکن برآورده کند و به گروه وسیعی از مخاطبان دست یابد. در این حالت، مشتری شما، هر کجا که باشد و از هر رسانه‌ای که استفاده کند، باید پیام شما را ببیند و برای مدتی با برند شما در ارتباط باشد. در این کمپین، از تمام رسانه‌ها و ابزارهای تبلیغاتی استفاده می‌کنیم تا بتوانیم کل چرخه خرید و سفر مشتری را پوشش دهیم.
در این کمپین، آنلاین یا آفلاین بودن رسانه‌ها مهم نیست و برای جذب مشتریان بیشتر، باید پیام خود را به طور مداوم تکرار کنید تا در ذهن مشتریان جا بیفتد. یکی از کاربردهای مهم کمپین بازاریابی 360 درجه زمانی است که می‌خواهید محصول جدیدی را به بازار عرضه کنید و در مورد آن اطلاعاتی را ارائه دهید. در این حالت، با استفاده از تمام رسانه‌ها و ابزارهای موجود، سعی می‌کنید محصول جدید را به تمام مشتریان قدیمی و جدید خود معرفی کنید.

چرا باید از کمپین 360 درجه استفاده کرد؟

تثبیت و ارتقای موقعیت برند


هر برندی به دنبال تثبیت یا ارتقای موقعیت خود در بازار و ذهن مخاطبان است با استفاده از روش‌های متنوع. همه برندها سعی می‌کنند تا ویژگی‌های مثبت و منحصر به فرد خود را در ذهن مخاطبان خود بسازند. از این رو، آنها با یک طیف گسترده از مشتریان روبرو هستند که باید با آنها از طریق روش‌های متفاوت ارتباط برقرار کنند.

با استفاده از کمپین 360 درجه، شما می‌توانید از تمام رسانه‌ها و ابزارهای تبلیغاتی استفاده کنید تا پیام خود را به طور مداوم به مخاطبان خود برسانید و همیشه موقعیت برند خود را تثبیت کنید. همچنین، شما می‌توانید با استفاده از این کمپین، موقعیت برند خود را تغییر دهید و به آن ارتقا بدهید. یکی از کارهایی که می‌توانید با کمک کمپین 360 درجه انجام دهید این است که از یک پیام جدید استفاده کنید تا نگرش مشتریان نسبت به برند خود را تغییر دهید. ممکن است بسیاری از مشتریان فکر کنند که شما فقط یک فروشنده آنلاین زعفران هستید، اما آنها ممکن است ندانند که شما همچنین عسل‌های خوبی نیز دارید.

معرفی محصولات جدید

کمپین 360 درجه برای معرفی محصولات جدید بسیار موثر است؛ زیرا شما می‌توانید تمام مشتریان خود را هدف قرار دهید و از طریق رسانه‌ها و ابزارهای مختلف، پیام خود را در مورد معرفی محصول جدید و ویژگی‌های آن به مشتریان خود برسانید.
برای مدتی، مشتریان شما هر جا که هستند با تصویر و مشخصات محصول جدید مواجه می‌شوند و به خوبی در ذهن‌شان حک می‌شود. البته، اگر شما قبلاً محصولی داشته‌اید که نتوانسته در بازار موفق شود، فروش خوبی داشته باشد و نظر مشتریان را جلب کند و حالا نسخه جدید و بهبود یافته آن را به بازار عرضه کرده‌اید، کمپین 360 درجه برای تغییر ذهنیت مشتریان بسیار کاربردی خواهد بود.

برندسازی مجدد (ریبرندینگ)

بسیاری از شرکت‌های مختلف به دلایل متفاوتی مانند ورود به بازار جدید، ادغام با سازمان‌های دیگر، فعالیت تحت نام جدید، تغییر نام و لوگو و غیره تصمیم به برندسازی مجدد (Rebranding) می‌گیرند. در این حالت، شما باید در یک بازه زمانی مشخص این موضوع را به تمام مخاطبان خود برسانید و چه راهی بهتر از کمپین 360 درجه؟ با استفاده از این کمپین، شما می‌توانید پیام جدید خود را از طریق رسانه‌های مختلف به مشتریان خود برسانید و بگویید که اتفاق جدید چه تأثیری در زندگی آنها خواهد داشت.

روش‌های مختلف مورد استفاده در کمپین 360 درجه

اصلی‌ترین هدف در این کمپین رسیدن به بیشترین نرخ بازگشت سرمایه (ROI) است که برای دستیابی به این هدف باید در قالب یک استراتژی مدون و منسجم، ابزارها و رسانه‌های مختلف را به‌کار بگیرید. مهمترین روش‌های مورداستفاده در کمپین 360 درجه شامل موارد زیر می‌شود:

ایمیل مارکتینگ

ایمیل یکی از مرسوم‌ترین و بهترین ابزارهای تبلیغاتی در کمپین 360 درجه است که نرخ تبدیل خوبی دارد. اگر بخشی از مخاطبان شما در فضای آنلاین حضور دارند، می‌دانید که بیشتر مواقع روزانه ایمیل خود را چک می‌کنند. بهترین کار این است که محتوای ایمیل را به صورت سفارشی‌سازی شده بفرستید و پیام خود را از طریق ایمیل مارکتینگ منتقل کنید.

پیامک

با اینکه برخی فکر می‌کنند ارسال پیامک و اس‌ام‌اس مارکتینگ دیگر مانند گذشته جواب نمی‌دهد، اما درواقع این‌طور نیست و هنوز هم در برخی کمپین‌ها اگر متن خوبی برای پیامک خود بنویسید می‌توانید جواب خوبی بگیرید. ممکن است برخی از مخاطبان شما در فضای آنلاین حضور جدی و پررنگ نداشته باشند.

راه‌اندازی سایت

نداشتن سایت می‌تواند به نتایج خروجی برنامه تبلیغاتی شما ضربه سنگینی بزند. در دنیای امروز اهمیت راه‌اندازی سایت برای یک کسب و کار بر هیچ‌کس پوشیده نیست. اهمیت این موضوع زمانی بیشتر می‌شود که کمپین خود را اجرا کنید و کاربران بخواهند به سایت شما سر بزنند. کاربران اولین کاری که انجام می‌دهند جستجو کردن شما در موتورهای جستجو است.

تولید محتوا

اگر می‌خواهید با مشتریان خود ارتباط و تعامل عمیق و دائمی داشته باشید، هیچ چیز به اندازه تولید محتوای مستمر، جذاب و منحصربه‌فرد نمی‌تواند به کارتان بیاید. تلاش کنید با تولید محتوا همواره پیام خود را به طیف وسیعی از مخاطبان و مشتریان خود منتقل کنید تا در جریان کمپین شما قرار گیرند.

شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی یکی از مهمترین رسانه‌هایی است که در کمپین‌ 360 درجه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در دنیای امروز بخش زیادی از مخاطبان شما در شبکه‌های اجتماعی مختلف حاضرند و می‌توانید به بهترین شکل از این ظرفیت استفاده کنید.

بهینه سازی سایت و سئو

بعد از اجرای کمپین 360 درجه، مخاطبان و مشتریان شما با استفاده کلمات کلیدی و کلید واژه‌هایی که در تبلیغات خود داشته‌اید شروع به جستجو شما خواهند کرد. بنابراین باید روی سئو سایت سرمایه‌گذاری کنید و با طراحی یک صفحه فرود حرفه‌ای و کاربردی کاری کنید که نرخ تبدیل شما افزایش پیدا شود.

تبلیغات کلیکی

انواع تبلیغاتی کلیکی مانند تبلیغات همسان، تبلیغات متنی، CPC، CPM، CPA و… بخشی از کمپین 360 درجه شما خواهد بود؛ چراکه این نوع تبلیغات نسبت به هزینه خود نرخ کلیک و نرخ تبدیل خوبی دارد. این نوع تبلیغات را می‌توان در حجم انبوه در رسانه‌های مختلف استفاده کرد و همین موضوع کمک می‌کند تا تبلیغات و پیام شما بیش از پیش دیده شود.

تبلیغات مکتوب

تبلیغات در روزنامه، آگهی‌نامه‌ها، پخش تراکت و… می‌تواند یکی دیگر از روش‌های شما در کمپین 360 درجه باشد. این نوع از رسانه‌ها بیشتر مخاطبانی را هدف قرار می‌دهند که کمتر در فضای آنلاین فعالیت می‌کنند.

کمپین‌های روابط عمومی

کمپین روابط عمومی یکی دیگر از روش‌های کمپین بازاریابی 360 درجه است که برای ارتباط قوی‌تر با مشتریان و ایجاد تصویری بهتر از برند خود در ذهن مخاطبان پیاده‌سازی می‌شود.

حضور در رویدادها و نمایشگاه

معمولا نمایشگاه و رویدادهای مختلف در بازه زمانی کوتاه بازدیدکننده زیادی دارند و به همین دلیل حضور در آنها می‌تواند در کمپین 360 درجه تاثیر مثبتی داشته باشد.

مرتضی محمدیمشاهده نوشته ها

Avatar for مرتضی محمدی

مرتضی محمدی | فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی | روابط عمومی استراتژیک | Digital PR | داستان برند | روابط عمومی داده محور

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *