این مقاله با هدف پاسخ به پرسش ” روابط عمومی دیجیتال چیست؟” آماده شده است و در تلاش است تا نشان دهد که چگونه روابط عمومی دیجیتال می تواند منجر به افزایش و جذب مشتری شود و چگونه یک استراتژی مستحکم آگاهی برند را بهبود می بخشد. ما همچنین به تفاوت های بین روابط عمومی دیجیتال و سنتی نگاه خواهیم کرد و یک استراتژی گام به گام روابط عمومی دیجیتال را ارائه خواهیم کرد.

روابط عمومی دیجیتال چیست؟

روابط عمومی دیجیتال را می توان به عنوان یک تاکتیک پروموشن تعریف کرد که توسط بازاریابان و متخصصان روابط عمومی برای افزایش حضور آنلاین یک برند یا فرد اجرا می شود.

هدف نهایی روابط عمومی دیجیتال در واقع، افزایش آگاهی از برند، افزایش ترافیک وب سایت، ایجاد پیوندهایی برای افزایش رتبه بندی ارگانیک و افزایش فروش آنلاین (یا آفلاین)، افزایش فالوورهای اجتماعی و تعامل است.

روابط عمومی دیجیتال (یا روابط عمومی آنلاین) به معنای به کارگیری اصول روابط عمومی در زمینه دیجیتال است و نباید با استراتژی های سئو اشتباه گرفته شود.


روابط عمومی دیجیتال برای حمایت از اهداف کلی بازاریابی و ارتباطات تدوین می شود.

تکامل روابط عمومی دیجیتال منعکس کننده پیشرفت های انجام شده در فناوری است. پیش از این، روابط عمومی بر رسانه های سنتی متمرکز بود. به روزنامه ها، تلویزیون و رادیو فکر می کرد، هدف ایجاد روابط با خبرنگاران و پوشش امن برای دستیابی به مخاطبان هدف شما بود. بنابراین، رویکرد سنتی تر روابط عمومی به شدت بر شبکه سازی و روابط بلندمدت رسانه ای تکیه داشت.

با این حال، با ظهور فناوری های دیجیتال، روابط عمومی دستخوش تحول قابل توجهی شد و بر روی دستیابی به مخاطبان گسترده‌تر تمرکز کرد. متخصصان روابط عمومی اکنون این فرصت را دارند که مخاطبان خود را از طریق ابزارهای دیگری مانند وب سایت، ایمیل، پادکست و وبلاگ ها در معرض عموم قرار دهند.

ظهورعلم تحلیل‌ داده، راه را برای استراتژی‌های داده‌محور هموار کرد و به متخصصان روابط عمومی اجازه داد تأثیر کمپین را اندازه‌گیری کنند. ماهیت بسیار پویای روابط عمومی دیجیتال همچنین انطباق با آخرین روندها و تمرین اخبار را آسان تر می کند.

اهداف روابط عمومی دیجیتال

اکنون که روابط عمومی دیجیتال را بهتر درک می کنیم، بیایید به این موضوع فکر کنیم که با استراتژی روابط عمومی دیجیتال خود به دنبال چه هدفی هستیم؟ چگونه بفهمیم که برای نتایج قابل اندازه گیری کار می کنیم؟ اول، هر کمپین موفق روابط عمومی با استراتژی روابط عمومی هدفمند کاملا قابل اندازه گیری است. ما نقاط عطف، KPI و اهداف نهایی را تعیین می کنیم و مطمئن می شویم که برای هر یک واحد اندازه گیری تعیین کرده ایم.
از آنجایی که روابط عمومی آنلاین نقطه تلاقی روابط عمومی سنتی است، برخی از اهداف مرسوم روابط عمومی را دنبال کرده اند:

تبلیغات رسانه ای و ارتباط با روزنامه نگاران

ارتباطات در حال حاضر به شدت دیجیتالی شده است. روابط با کیفیت باید با حفظ ارتباط با روزنامه‌نگاران و رسانه‌های فعال تقویت شود.

افزایش آگاهی از برند

در نظر بگیریم که شما یک استارتاپ هستید و در عرصه فناوری جدید مشغول به فعالیت- باید نامی برای خود دست و پا کنید و خود را از رقبا متمایز کنید. حضور قابل توجه در پلتفرم های آنلاین یک قدم به سوی شناخته شدن در بین مخاطبان هدف شما است.
برای شرکت های معتبر، حفظ آگاهی برند مهم است – تا رقبا موقعیت شما را در بازار تصاحب نکنند.

دریافت پوشش خبری

دریافت تاییدیه های شخص ثالث و پوشش رسانه ای همیشه هدف روابط عمومی بوده است. به یاد داشته باشید، تبلیغات گوگل با پرداخت پول کار بخش بازاریابی و تبلیغات است. کسب ورودهای مناسب از طریق یک نشریه خبری آنلاین نتیجه فعالیت روابط عمومی دیجیتال است.پوشش نشان دهنده اعتقاد دیگران به برند شما است.

جذب مشتری و لید فروش

نکته مهم در مورد محتوای دیجیتال این است که قابل شخصی سازی است و می توان آن را با مشخصات افرادی که با آنها در ارتباط هستیم منطبق کرد. چه کسی از یک ایمیل شخصی شده بدش میاد؟؟
شبکه‌سازی آنلاین با روزنامه‌نگاران و وبلاگ‌نویسان یکی از راه‌هایی است که ما را قادر می‌سازد تا لیدهای بیشتری کسب کنیم، زیرا روابط عمومی دیجیتال می‌تواند به مخاطبان آنلاین گسترده‌ای دسترسی پیدا کند.

افزایش نمره سئو

یک شهرت آنلاین خوب می تواند بک لینک های قوی برای شما به ارمغان بیاورد. اگر در عملکرد روابط عمومی خود ثابت قدم بمانید، به راحتی می‌توانید برخی از لینک‌ها را از سایت‌های معتبر در صنعت خود به دست آورید – گوگل این را دوست دارد. وقتی روابط عمومی دیجیتال و سئو با هم کار کنند، اهداف کلی ارتباطی شما از همیشه در دسترس تر خواهد بود. شما باید به کیفیت بک لینک های خود توجه کنید – همیشه مطمئن شوید که آنها برای تجارت شما ارزشمند هستند.

نقش محتوا در روابط عمومی دیجیتال

برندها دیگر محدود به تبلیغات رسانه ای نیستند. آنها اکنون به قدرت محتوای خود پی برده اند. محتوای دیجیتال می تواند به شدت بر ادراکات عمومی از برند شما، ارزش ها، اعتبار و هویت کلی آن تأثیر بگذارد. محتوایی که یک برند تولید می کند می تواند ابزار قدرتمندی باشد که می تواند احساسات مصرف کنندگان را نسبت به آن تقویت کند.

روابط عمومی و بازاریابی دیجیتال

در دنیایی که تقریباً همه چیز به صورت آنلاین اتفاق می افتد، برخی پیش بینی می کنند که رسانه های چاپی در دهه آینده تقریباً به طور کامل ناپدید خواهند شد. این بدان معنی است که شما باید تمام تلاش خود را برای روابط عمومی دیجیتال به کار ببرید. کارشناسان روابط عمومی در به حداکثر رساندن روابط عمومی و بازاریابی دیجیتال ماهر هستند.

چگونه یک استراتژی روابط عمومی دیجیتال آماده کنیم؟

تبیین هدف
تعیین نقشه مخاطبان
تحقیق و توسعه
انتخاب رسانه
طراحی استراتژی
تولید محتوا
رجوع به رسانه ها
رصد رسانه ها

حسن ختام

امیدواریم این مقاله یک نمای کلی از آنچه باید در مورد روابط عمومی دیجیتال بدانید به شما ارائه کرده است. برای جمع بندی، روابط عمومی دیجیتال به معنای ایجاد، مدیریت و حفظ شهرت آنلاین خود با در نظر گرفتن آگاهی از برند، هدایت ترافیک به یک وب سایت و ایجاد پیوندهایی برای افزایش رتبه بندی ارگانیک، فروش، اشتراک گذاری اجتماعی و تعاملات دیجیتال است.
داشتن یک هدف واضح به شما در ایجاد یک استراتژی روابط عمومی دیجیتال مبتنی بر نتایج کمک می‌کند و در کنار آن مزایایی مانند افزایش آگاهی از برند، ایجاد پیام‌های دقیق و ایجاد محتوای بسیار جذاب را ترویج میدهد.

خوشبختانه، بسیاری از ابزارهای مفید مانند Google Analytics و SEMrush به شما در نظارت و اندازه گیری بازگشت سرمایه کمک می کنند. داشتن یک آژانس روابط عمومی دیجیتال تخصصی نیز می تواند کمک کننده باشد.

مرتضی محمدیمشاهده نوشته ها

Avatar for مرتضی محمدی

مرتضی محمدی | فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی | روابط عمومی استراتژیک | Digital PR | داستان برند | روابط عمومی داده محور

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *