درک تمایز بین روابطعمومی و امور عمومی برای سازمانهایی که به دنبال ایجاد هویت و بیان داستانهای خود هستند از اهمیت بالایی برخوردار است.
همانطور که از نام آنها پیداست، روابطعمومی و مدیریت امور عمومی هر دو شامل تعامل با عامه مردم است. شما متخصصان روابطعمومی و امور عمومی را میبینید که هریک در صنایع مختلف از جمله سازمانهای غیرانتفاعی، سازمانهای دولتی، ادارات و شرکتهای خصوصی کار میکنند.
نقش کلیدی روابطعمومی و امور عمومی شامل تعامل با مردم، شکلدادن به افکار عمومی، ایجاد و مدیریت راهبردهای اطلاعرسانی عمومی است.
یکی از تفاوتهای اصلی این موضوع است که امور عمومی به موضوعاتی مربوط میشود که مستقیماً بر عموم و عامه تأثیر میگذارد، مانند قانونگذاری یا مدیریت دولتی (اداره امور عمومی یا مدیریت عمومی). روابطعمومی نقش تجاری بیشتری دارد و شکاف بین یک کسبوکار یا سازمان و مردم را پر میکند.
شرکتها، سازمانهای غیرانتفاعی و دولتی هم از متخصصان روابطعمومی و هم متخصصان امور عمومی استفاده میکنند و اغلب در کنار هم کار میکنند و مجموعه مهارتهای مرتبط، اما متفاوت خود را با هم ترکیب میکنند. آنها در صورت نیاز با هم همکاری میکنند و برای رسیدن به نتایج مشابه تلاش میکنند، اما نقشهایی متمایز دارند.
امور عمومی تمایل به تمرکز بر خطمشی عمومی دارد و معمولاً با نهادهای غیر شرکتی مانند سازمانهای دولتی یا غیرانتفاعی هماهنگ است، درحالیکه روابطعمومی به سمت اهداف بازاریابی متمایل است.
متخصصان روابطعمومی در برندسازی و اجرای کمپینهای روابطعمومی ماهر هستند. روابطعمومی معمولاً به شرکتها از منظر تبلیغاتی کمک میکند. یک کمپین روابطعمومی بر ایجاد حسننیت و بهبود تصویر یک شرکت، افزایش آگاهی در مورد محصول یا خدمات آن و.. تمرکز میکند.
روابطعمومی بیشتر بر بازاریابی تمرکز دارد. اما متخصصان روابطعمومی بهجای تبلیغات پولی، این کار را با تلاش برای ایجاد ذهنیت مثبت از طریق بیان داستان شرکت انجام میدهند.
یک آژانس و یا متخصص روابطعمومی، شرکت شما را ارزیابی میکند، زوایای منحصربهفرد و پیامهای قانعکننده را پیدا میکند و آنها را به داستانهای بازاریابی مثبت تبدیل میکند. فعالان روابطعمومی از رسانههای اجتماعی، مطبوعات و تبلیغات دهانبهدهان برای ایجاد سروصدا استفاده خواهند کرد.
یک آژانس و یا متخصص روابطعمومی:
- پیشنویس بیانیههای مطبوعاتی را آماده میکند. از پیشرفتهای منحصربهفرد در کسبوکار برای جلبتوجه روزنامهنگارانی که به دنبال محتوای تازه، مرتبط و جذاب هستند استفاده میکند.
- مدیریت بحران روابطعمومی را انجام میدهد و یک واکنش پویا و شهودی برای عبور از یک اختلال یا بحرانی آماده میکند
- برای روزنامهنگاران مطالب را آماده میکند و ارتباط مؤثری با رسانه ایجاد میکند
- یک راهبُرد برندسازی ایجاد میکند تا هویت برند بیش از همه ارتقا پیدا کند.
- از رسانههای اجتماعی برای ایجاد مخاطبان جدید آنلاین استفاده میکند.
- محتوا و مقالاتی مینویسد تا برند را در معرض دید عمومی نگه دارد.
در مقابل، امور عمومی یک رویکرد خطمشی محورتر است و بر روی سیاست تأثیرگذاری تمرکز دارد. همچنین ممکن است به شرکتها در ایجاد روابط با سهامداران کمک کند، اما بهندرت یک هدف تجاری پشت یک کمپین امور عمومی وجود دارد.
متخصصان امور عمومی در تعیین موقعیتها مهارت دارند و تجربه کار با مقامات منتخب با هدف تأثیرگذاری بر سیاستهای عمومی را دارند. آنها میتوانند روندهای نوظهور را به راهبُردهای حمایتی ماهر و مسئولیتپذیر اجتماعی تبدیل کنند.
افرادی که در امور عمومی کار میکنند با شرکتها و افراد نیز کار خواهند کرد، اما این صنعت تمایل دارد بر سیاستگذاری عمومی و قانونگذاری تمرکز کند. هنگامی که قانونگذاران قوانین جدیدی را تصویب میکنند، این امر بر منافع تجاری تأثیر میگذارد و این بر عهده متخصصان امور عمومی است که کسبوکار را در جریان تحولات جدید قرار دهند و تعامل را حفظ کنند.
امور عمومی همچنین میتواند شامل کمک به شرکتها برای ایجاد حسننیت با سهامداران خود باشد. ذینفعان، عنصر کلیدی هر کسبوکاری هستند، بنابراین حفظ چنین روابطی به نفع شرکت است.
شرکتها اغلب از امور عمومی بهعنوان راهی برای پر کردن شکاف بین منافع تجاری و سیاست عمومی استفاده میکنند. این امر توسط:
- برقراری تماس منظم با سیاستمداران، مشاوران سیاسی و تنظیمکنندههای دولتی.
- حفظ رابطه قوی با سهامداران شرکت.
- نظارت بر روند سیاست.
- تماس با خبرنگاران.
- ایجاد روابط با رسانهها.
- تأثیرگذاری بر سیاست عمومی از طریق زبان ارتباطی خاص. و…
انجام میشود.
اگرچه روابطعمومی و مدیریت امور عمومی مفاهیم متفاوتی هستند، اما ویژگیهای مهمی مشترک دارند. افراد در روابطعمومی و نقشهای روابطعمومی بر ایجاد، توسعه و اجرای راهبُردهای کمپین تکیه میکنند که هدف آن جلب پاسخ عمومی خاص است.
فردی که در یک نقش مدیریت امور عمومی فعال است ممکن است یک کمپین چندرسانهای ایجاد کند که مزایای بازیافت زباله را برجسته کند تا افراد بیشتری را به مشارکت تشویق کند؛ اما یک تیم روابطعمومی ممکن است در کمپین خود در مورد بازیافت زباله به کارکردهای سازمان خود اشاره کند و از موضوع بازیافت بهعنوان عنصری برای پیشبرد اهداف تجاری خود استفاده نماید.
در یک چشمانداز پیچیده رسانهای، درک تمایز بین روابطعمومی و مدیریت امور عمومی و شناسایی روابطعمومی بهعنوان مناسبترین و مؤثرترین مقوله برای کسبوکار شما و اولین گام خوب در تعامل با مردم برای ایجاد روابط و گفتن داستان برند است.
بدون دیدگاه