دنیای روابطعمومی پویاتر از همیشه است. با اتفاقات چند سال اخیر، شاهد تغییرات عمدهای در دنیای روابطعمومی بودیم. تغییراتی که برای متخصصان و مشاغل مرتبط با این صنعت بسیار تعیینکننده و تغییردهنده بود. در این نوشتار، این روندها را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.
چرا متخصصان روابطعمومی باید با روندهای نوظهور روابطعمومی هماهنگ شوند؟
آشنایی با روندهای صنعت، بخشی از کار حرفهای در حوزه روابطعمومی است. این صنعت همیشه در حال تغییر است. مسائلی که سه سال پیش برای مصرفکنندگان اهمیت داشت، ممکن است امروز رویکرد متفاوتی داشته باشد.
درک اینکه چگونه تاکتیکها و راهبُردهای خاص ممکن است با مخاطبان شما در زمانهای مختلف درگیر شود از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا بخشی از هدف روابطعمومی، شکلدادن تصویر برند شما در ذهن مصرفکنندگان است.
مانند هر صنعت دیگری، روندهای روابطعمومی تحتتأثیر انتظارات، فناوری، نیاز مصرفکننده و موارد دیگر قرار میگیرد. با تغییر هر یک از این موارد، راهبُردها و فرایندهای روابطعمومی نیز دچار تغییر میشود.
مهمترین ترندهای روابطعمومی در سال ۲۰۲۴
1. بهرهگیری از رویکردهای انسانمحورتر
این تحول بر تجربیات انسانی متمرکز است.
یک رویکرد انسانمحورتر در واقع یکروند قوی و ثابت است که به طور مکرر تکرار شده و فرصتی فوقالعاده برای رونق راهبُردهای روابطعمومی ایجاد میشود. ایدهها به صورتی دادهمحور متولد میشوند و با استفاده از فناوری پشتیبانی میشوند و سپس دامنه این ایدهها افزایش پیدا میکند. علاوه بر این، ارتباطات دوطرفه در برخی از پلتفرمها برای تعریف پاسخهایی مناسب است که منجر به بهبود پویشهای روابطعمومی میشود. در بیانی دیگر پویشهای روابطعمومی در مسیری قدم برمیدارند که در نهایت افراد بتوانند تجربه بهتری از تعامل با یک برند به دست بیاورند.
2. اصالت
اصالت یک معیار کلیدی برای موفقیت یک برند و یک روند نیازمند توجه است.
متخصصان روابطعمومی باید اطمینان حاصل کنند که برندها صدایی معتبر، اصیل و باورپذیر را منتقل میکنند و مخاطبان بر این اصالت صحه میگذارند.
لغزش در این موضوع میتواند اعتبار و اصالت برند را خدشهدار کند. فناوری میتواند ابزاری مناسب برای شناخت مخاطبان هدف شما باشد، اما برای اطمینان از ایجاد و مدیریت ارتباط انسانی به متخصصان روابطعمومی نیاز است. همهگیری کرونا باعث بروز اتفاقات ناخوشایند بسیاری شد و حجم اخبار و اطلاعات جعلی با افزایش زیادی مواجه شد و این موضوع رویکرد مخاطبان به برندها را به صورتی مشکوکتر و انتقادیتر در آورد. اینجا است که نقش متخصصان روابطعمومی برای انتقال ذهنیت اصیل یک برند مهم و کلیدی شد.
3. رشد رسانههای اجتماعی
شبکههای اجتماعی و در کنار آن ایکس (توییتر سابق) و لینکدین در سال ۲۰۲۴ همچنان مهم خواهند بود. از این پلتفرمها میتوان برای نمایش محتوای متمایز و توسعه روابط با رسانهها یا مشتریان استفاده کرد.
راهبُردهای روابطعمومی که به طور سنتی برای رسانههای کلاسیکتری مانند روزنامهها ارزش زیادی قائل هستند، حال رسانههای اجتماعی را بهعنوان یک ابزار پشتیبانی کارآمد میبینند. متخصصان روابطعمومی که در مدیریت رسانهها و رسانههای اجتماعی ماهر هستند، با این تغییر پویا همسو خواهند شد.
بهعنوان یک متخصص روابطعمومی که به دنبال فرصتهایی برای ارتباط با مخاطبان جدید است، توییتر نیز ابزاری مناسب است. این پلتفرم اغلب توسط روزنامهنگاران، نویسندگان، فیلمبرداران و وبلاگنویسانی که به دنبال مطالب یا منابع جدید هستند استفاده میشود.
4. کنترل جریانات فکری در شبکههای اجتماعی ای چون لینکدین
لینکدین با بیش از ۷۰۰ میلیون کاربر از سراسر جهان، به سازمانها و افراد اجازه میدهد تا دانش و قابلیتهای خود را به مخاطبان بیشتری نشان دهند.
به این دلایل، این شبکه اجتماعی مکانی عالی برای واپایش جریانات فکری شما به مخاطبانی است که به دنبال تخصص در موضوعات مختلف هستند. این پلتفرم بهترین راه برای ایجاد یک حضور آنلاین مؤثر است، فرصتی برای انتشار مقالات، مباحثه، ایجاد شبکه با دیگران، و به اشتراک گذاشتن بینش، و درعینحال ایجاد یک برند شخصی قوی را پیش روی شما قرار میدهد. در سال ۲۰۲۴، این ابزار قدرتمندی برای افراد و مشاغلی خواهد بود که به دنبال جایگاه خود بهعنوان رهبران صنعت هستند.
5. اینفلوئنسر مارکتینگ
چه بخواهیم چه نخواهیم، اینفلوئنسر مارکتینگ بهعنوان یک روند کلیدی روابطعمومی در سال ۲۰۲۴ شکوفا خواهد شد.
میکرو اینفلوئنسرها در TikTok و حسابهای دارای میلیونها فالوور در اینستاگرام از جمله انواع اینفلوئنسرهایی هستند که در سرتاسر وب ظاهر میشوند.
درک TikTok و ایجاد زنجیرههای ویدئویی (ویدئوهای وایرال) برای حمایت از پویشهای بازاریابی تأثیرگذار ضروری است. اولین قدم برای درک اینفلوئنسر مارکتینگ، درک تأثیر واقعی این افراد است. اینفلوئنسر کسی است که از طریق کار و تولید محتوای اختصاصی بر مخاطبان تأثیر میگذارد.
6. بازگشت رویدادهای حضوری
هسته اصلی روابطعمومی خوب، تهیه و توزیع محتوای خبرساز است. برخی از بهترین راههای تولید این محتوا، مصاحبه، رویدادها و کنفرانسها هستند. این هسته همچنین شامل مصاحبههای مفصل با رهبران صنعت و میزبانی جلسات و میزگردها است.
7. ارتباطات شخصی با برندها
مشتریان انتظارات زیادی از برندها دارند. خواه می خواد ارتباط مشتریان با برند باشد و چه ارتباط بین افراد با دیدگاه های مختلف. مصرف کنندگان از برندها و مدیران برندها انتظار دارند که به عنوان رابط عمل کنند. چگونه یک برند با مصرف کنندگان خود ارتباط برقرار می کند؟ اعتماد مهم است. همسویی ارزش های برند نیز ضروری است.
8. تولید محتوا برای رسانه ها
اگر یک آژانس روابط عمومی بتواند محتوا را به رسانه ها عرضه کند تا به تولید مقالات و خبرهای ویژه منجر شود آن وقت می تواند یک مسیر عالی برای گسترش دامنه کمپین روابط عمومی را ایجاد کند. به طور معمول روزنامه نگاران تمام وقت مشغول نگارش خبرهای مهم تر هستند، به این معنی که آژانس های روابط عمومی می توانند به سمت تولید اخبار و ویژه های خبری ای سوق پیدا کنند که خبرنگارها کمتر به آن توجه می کنند.
خوشبختانه، مقالاتی که به موضوعات رهبری افکار(thought leadership) و سایر استراتژیهای روابط عمومی میپردازند، مورد استقبال روزنامهنگاران و مصرفکنندگان قرار میگیرند، به این معنی که رسانههایی که تقاضای بالایی برای محتوای خارجی دارند، با محتوایی که شما ارائه میکنید درگیر میشوند.
9. انتقال پیام برند به زبان ساده
پیام برند باید مختصر، جذاب و اصیل باشد. بر اهمیت نقش مشتری تمرکز کنید. در نظر داشته باشید که پیام های کوتاه در رسانه های اجتماعی بهتر ترجمه می شوند. در سال 2024 باید به این واقعیت توجه کنیم که صرف نظر از اینکه مخاطبان هدف شما کجا هستند، می توانید در چندین پلتفرم به آنها دسترسی پیدا کنید. یک موضوع کوتاه و جذاب، همراه با تصاویر و ویدیوهایی که پیام شما را منتقل میکنند، می تواند بهترین گزینه برای طرحها باشد. پیام های کلیدی را ساده نگه دارید. اگر برندها به دنبال تمایز خود هستند باید به دنبال روشی باشند که پیام خود را به ساده ترین و سریع ترین شکل ممکن منتقل کنند.
10. یک تغییر اساسی در مخاطب
نسل جدید، به طور میانگین، حداقل 3 ساعت در روز از گوشی هوشمند خود استفاده می کنند و آمارها از افزایش این ساعات خبر می دهد. بنابراین برنامه ریزی سالانه را با تجزیه و تحلیل روندها، علایق، علل، تمایلات، کانال های ارتباطی و… این نسل آغاز کنید. این نسل مستعد دریافت محتوای غیر معتبر است. در هر صورت، نسل z یک روند بسیار نوظهور در روابط عمومی است که همه کارشناسان روابط عمومی باید در سال 2024 چشم خود را به آن معطوف کنند.
11. انعطاف پذیری یک شاخصه کلیدی است
حرفه ای های روابط عمومی به انعطاف پذیر بودن عادت دارند. شما باید آماده باشید تا استراتژی خود را در یک چشم به هم زدن تغییر دهید و اصلاح کنید. داشتن برنامه b، c و d برای موفقیت در تعامل با مشتری بسیار مهم است.
متخصصان روابط عمومی باید در حین تولید محتوا، نسبت به اخبار در حال تغییر واکنش نشان دهند.
12. نیاز به مهارت آموزی
با پیشرفت فناوری و تکامل صنعت روابط عمومی، ارتقاء مهارت یک ضرورت است.
بنابراین افراد باید برای ارتقای مهارت خود ابتکار عمل داشته باشند. تقویت مهارت های فردی از شکست جلوگیری می کند. دانش افزایی می تواند باعث افزایش استفاده از قدرت تجزیه و تحلیل شود و درک اثربخشی کمپین ها و فعالیت ها در تمام کانال های رسانه ای را بیشتر کند.
به عنوان متخصصان روابط عمومی، ما فرصت های زیادی برای ارتقاء مهارت داریم. متخصصان روابط عمومی باید در صورت امکان به دنبال مهارت های پیشرفته باشند.
13. رویکردهای داده محور
صنعت به سمت رویکرد دادهمحورتر سوق پیدا کرده است، بهویژه با پیشرفت های نرمافزاری در تجزیه و تحلیل دادهها.
شرکت ها در سال 2023 توجه خود را به کلان داده (Big Data) معطوف کرده اند. در فرایند کار با داده ها به جزئیات بیشتری نیاز داریم. باید محیطی ایجاد شود که در آن داده ها جمع آوری شده، سفارشی سازی شوند، ردیابی شوند، تجزیه و تحلیل شوند.
با در نظر گرفتن این موضوع، صنعت روابط عمومی بینش عمیق تری در مورد رفتار مخاطبان هدف خود در اختیار مشتریان خود قرار می دهد که شخصی سازی پیام های هدفمند را بهبود می بخشد.
یک پیام معنادارتر و هدفمندتر برای مخاطبان می تواند راه درازی داشته باشد و تأثیر ماندگاری بر برند مورد نظر داشته باشد. بنابراین تجزیه و تحلیل داده ها و استفاده از ابزارها را در دستور کار خود قرار دهید.
14. حرکت به سمت گزینه های پولی
Newsroom ها اخیراً به دلیل کاهش درآمدهای تبلیغاتی و رقابت بیشتر تحت فشار قرار گرفته اند. بنابراین، تهیه اشتراک به مدلی مناسب برای حفظ و بقای آنها تبدیل شده است. با توجه به این موضوع، مشترکین اغلب میتوانند بیشتر درگیر و وفادار باشند. در عصر کلیک، رسانه های پولی بر تولید محتوای با کیفیت و قابل اعتماد تمرکز می کنند.
15. یکپارچه سازی رسانه ها
با در نظر گرفتن این موضوع، ما امروزه می بینیم که بنگاه های بزرگتر به طور فزاینده ای به سمت خرید بنگاه های کوچک تر سوق پیدا کردند تا دامنه دسترسی خود را گسترش دهند.
در چشمانداز دیجیتال امروزی، مشتریان اغلب به دنبال خدمات رسانهای با گستردگی جهانی هستند. چیزی که رسانههای کوچکتر ممکن است برای ارائه آن به مشتریانشان مشکل دارند.
16. افزایش استفاده از هوش مصنوعی
هوش مصنوعی (AI) میتواند تلاشهای روابط عمومی یک شرکت را با ارائه ابزارهایی برای دستیابی به مخاطبان بهبود بخشد. اگر وب سایت دارید، هوش مصنوعی می تواند به شما در ایجاد محتوای جدید و حفظ محتوای موجود کمک کند. هوش مصنوعی می تواند به خودکارسازی این فرآیند کمک کند. با شرکتهایی که هوش مصنوعی را پیادهسازی میکنند، مزیت رقابتی خواهند داشت. با استفاده از هوش مصنوعی برای خودکارسازی، زمانبندی، دادهکاوی و اتوماسیون برنامه ریزی می کنیم.
17. رواج محتوای چند رسانه ای
افزایش زمانی که همه ما صرف گوشیهای هوشمند خود میکنیم، اهمیت روزافزون و مداوم محتوای چندرسانهای را نشان میدهد.
میتوانید برند، محصول یا خدمات مشتری خود را در قالبهای صوتی و تصویری مختلف پیادهسازی کنید و آنها را سفارشی کنید تا از طریق ترجیحات آنها به مخاطب هدف خود دسترسی پیدا کنید.
به عنوان مثال، میتوانید با پادکستهای مختلف، ولاگرهای یوتیوب یا سایر رسانهها کار کنید تا برند خود را در رسانه مربوطه قرار دهید که بیننده یا مشتری بالقوه از آن لذت میبرد. کارشناسان روابط عمومی باید این روند را زیر نظر داشته باشند و به دنبال پلتفرم های جدید و متفاوت باشند.
18. محتوای شخصی شده
دسترسی به تجارت الکترونیک منجر به رقابت پذیری بیشتر شده است. متخصصان روابط عمومی باید بر گسترش فعالیت خود تمرکز کنند تا اطمینان حاصل کنند که محتوا نه تنها مخاطب هدف را راضی می کند و درگیر می کند، بلکه در وهله اول در دسترس او قرار می گیرد.
شخصی سازی محتوای بسیار مهم است. از تجزیه و تحلیل داده ها برای ایجاد محتوای شخصی تر و قرار دادن نام تجاری مشتری خود در جایگاه مناسب.
مصرفکنندگان در بسیاری از پلتفرمها به سرعت در حال جستجوی محتوای جذاب و مرتبط با علایق خود هستند. یک طرح روابط عمومی شخصی سازی شده، نه تنها مردم را درگیر می کند، بلکه شانس بیشتری برای انتخاب شدن توسط روزنامه نگاران و سایر رسانه ها و پلتفرم ها دارد.
این روند را در سال 2024 دنبال کنید تا اعتماد بیشتری به برند مشتری خود ایجاد کنید و عمق و اعتبار را در کمپین های خود نشان دهید.
19. اندازه گیری تاثیرگذاری (Impact)
معیارهایی مانند تعامل، برداشتها و دسترسی به راحتی با روابط عمومی دیجیتال قابل دسترسی هستند. با ابزارهایی مانند Facebook Business Suite، Sprout Social و Hootsuite، ردیابی موفقیت روابط عمومی دیجیتال آسانتر از همیشه شده است.
با این حال در روابط عمومی سنتی ردیابی تاثیرات پیچیدهتر شده است. به سختی می توان تاثیر مقالات روزنامه و آگهی های مجلات را ردیابی کرد.
هنگامی که از روش های روابط عمومی دیجیتال استفاده می کنید، می توانید نتایج را بسیار سریعتر مشاهده کنید. با روابط عمومی دیجیتال می توانید پیام خود را خلاقانه تر و ظریف تر منتقل کنید.
با ابزارهای موجود در رسانه های اجتماعی و سایت های تولید محتوا، به راحتی می توانید پیام های شرکت خود را خلاقانه و منحصر به فرد کنید. روابط عمومی دیجیتال بر SEO و دیده شدن تمرکز دارد، بنابراین خلاقیت در آن یک عنصر حیاتی است.
20. اخلاق تجاری و مسئولیت اجتماعی
در چند سال گذشته، تمرکز بر نقش اخلاق در شیوه های تجاری بیشتر شده است. رعایت اصول اخلاقی برای خریداران اهمیت دارد. داده ها از این ایده پشتیبانی می کنند که مشتریان معتقدند شرکت ها به یک وجدان اجتماعی قوی نیاز دارند، در حالی که بسیاری معتقدند شرکت ها باید کارهای بیشتری در راستای مسئولیت اجتماعی انجام دهند.
برای اینکه از این روند روابط عمومی در سال 2024 جلوتر بمانید، باید مطمئن شوید که همه زوایای ارتباطات، کپی و زیر و بم اجتماعی آگاه هستید. برندها باید ارزش های اجتماعی خود را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارند.
21. همکاری در صنعت
شرکتها در بازاررقابت می کنند. این رقابت بدان معنا نیست که ما نمیتوانیم از یکدیگر برای ایجاد اخبار ارزشمند صنعت و تقویت نوآوری استفاده کنیم.
“رقبا به ما اجازه می دهند یاد بگیریم و رشد کنیم.”
این امر به ویژه در صنعت فناوری مشاهده می شود. فناوری برای بهبود زندگی مردم است. مسلماً، هدف آن نوآوری به عنوان یک جامعه است، نه فقط به عنوان یک فرد، و نه فقط به عنوان یک شرکت. یک روند برای سال 2024 تشخیص این موضوع است.
مدیریت بحران
در عصر رسانه های اجتماعی، برنامه ریزی بحران حیاتی است. در زمان بحران اخبار به سرعت منتشر می شوند و اقدامات شما می تواند به نفع شما یا علیه شما باشد. دیر یا زود، هر سازمانی یک چالش مهم روابط عمومی را تجربه خواهد کرد. هنگامی که اخبار منفی به رسانه ها می رسد و برند تبلیغات منفی را تجربه می کند، رسانه های اجتماعی همچنان نقش مهمی ایفا خواهند کرد. موضوع ممکن است جزئی یا عمده باشد. این می تواند یک محصول معیوب، یک نظارت حسابداری، یا یک مشکل زنجیره تامین باشد. مهم نیست؛ مسائل حلنشده میتواند به سرعت به موارد بسیار بزرگتری تبدیل شود و باعث آسیب مالی و اعتبار قابل توجهی به کسبوکار شما شود. با استفاده از رسانه های اجتماعی به عنوان ابزار مدیریت بحران می توان اعتماد مخاطبان خود را دوباره به دست آورد.
اهمیت SEO
هزینه شبکه های اجتماعی بر اساس پرداخت PPC (pay-per-click) و افزایش استفاده از تجارت الکترونیکی اهمیت بهینه سازی موتورهای جستجو را افزایش داده است. روابط عمومی در سئو بسیار مهم است زیرا منبع اصلی ایجاد لینک است.
رابطه بین سئو و روابط عمومی در سال 2024 حیاتی تر خواهد شد. تکنیک های سئو می توانند با بهبود رتبه وب سایت شما و دستیابی به مخاطبان هدف، ترافیک هدفمندی را برای وب سایت شما فراهم کنند. اگر نام تجاری شما در جستجوهای ارگانیک ظاهر نشود، مشتریان خود را از دست خواهید داد. بنابراین، متخصصان روابط عمومی باید مهارت های SEO خود را بهبود بخشند تا از این روند رو به رشد حداکثر استفاده را ببرند.
گسترش کانال های دیجیتال
افزایش استفاده از اینترنت و رشد تقاضای تکنولوژیک برای همیشه بازار دیجیتال را تغییر می دهد. انتظارات مشتریان از کسب و کارهای آنلاین بالاست. متخصصان روابط عمومی به استفاده از کانالهای دیجیتالی متنوعتر برای شناسایی فرصتهای روابط عمومی مناسب با تکامل و تغییر فرصتهای روابط عمومی سوق پیدا کنند.
نتیجهگیری
در سال 2024 تغییرات زیادی در چشمانداز رسانهها رخ خواهد داد، بیش از هر زمان دیگری، ترکیب استراتژی های جدید و قدیمی برای جلب توجه و انتشار پیام های مثبت برند بسیار مهم است. با گذشت زمان، مصرف کنندگان به طور فزاینده ای به سمت دریافت اطلاعات بیشتر در زمان کمتر سوق پیدا می کنند و بنابراین برنامه ریزی دقیق برای این روندها بسیار ضروری و مهم است.
بدون دیدگاه