درباره این ویدئو

در سال 2009، راب واکر روزنامه نگار شناخته شده، آزمایشی را برای تبیین قدرت داستان سرایی انجام داد. او 200 شی از eBay خرید که هر کدام حدود یک دلار قیمت داشت و از 200 نویسنده خواست تا درباره هر شی داستانی بنویسند. او سپس اشیاء را به همراه داستان هایشان در eBay دوباره فروخت. یک شیء، سر اسبی که به قیمت 99 سنت خریداری شد، به قیمت 62.95 دلار فروخته شد که 6395 درصد افزایش داشت. به طور کلی، واکر این اشیاء را در مجموع 129 دلار خرید و به قیمت 8000 دلار فروخت.

این آزمایش تأثیر داستان سرایی را بر ارزش درک شده نشان داد. این مفهوم به حوزه‌های دیگری نیز تعمیم می‌یابد، مانند تماشاگران سینما برای تماشای فیلم‌های غیرواقعی مانند جیمز باند و سپس خرید محصولات گران‌قیمت، مانند ساعت‌های امگا، برای تقلید از شخصیت. این پدیده که توسط سرمایه‌گذاری احساسی هدایت می‌شود، به 10.5 میلیارد دلار درآمد سالانه از فروش محصول کمک می‌کند.

این ویدئو همچنین به این موضوع می‌پردازد که چگونه سرمایه‌گذاری عاطفی می‌تواند تفکر انتقادی و مشاهده عینی را مخدوش کند، به‌ویژه هنگام عاشق شدن. در مرحله اولیه عشق، افراد اغلب کمتر انتقاد می کنند و بیشتر خصلت های شریک زندگی خود را می پذیرند. با این حال، با محو شدن اثرات بیوشیمیایی عشق پس از حدود 30 ماه، تفکر انتقادی برمی‌گردد و عادت‌های دوست‌داشتنی قبلی ممکن است آزاردهنده شوند. این تغییر نشان می‌دهد که چگونه سرمایه‌گذاری عاطفی می‌تواند قضاوت عینی ما را به‌طور موقت معلق کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *